De nieuwe database 3.0 van DST is gretiger en daarmee completer

De nieuwe database 3.0 van DST is gretiger en daarmee completer

19 december 2022 Uit Door Redactie DST

Behoefte binnen de tweewielerbranche om artikelinformatie te delen wordt alleen maar groter, ziet platformformule DST. Om die reden kreeg het platform onlangs een forse upgrade. De nieuwste 3.0-versie biedt ruimte voor nóg meer gespecificeerde productinformatie en is daarmee meteen in een klap de grootste database voor de fietsindustrie in Europa én daarbuiten.

 “Geen enkele standaard is zo compleet”, zegt voormalig DST-bestuurslid Harmen van Es. “De vraag naar kwalitatieve productinformatie groeit alleen maar. Dat horen we in Nederland, maar ook via onze contacten in het buitenland waar nog vaak zonder of met zeer beperkte productdata wordt gewerkt. Dealers realiseren zich dat het DST-platform toegevoegde waarde heeft omdat alle data die daarop binnenkomt en opgeslagen wordt eenduidig is. Dat betekent dus ook dat er geen handelingen nodig zijn om ingekomen informatie handmatig in het programma te laden.”

“Vroeger kwamen leveranciers eens en heel soms tweemaal per jaar met nieuwe collecties. Dat is veranderd. Nu zie je dat ze op basis van behoefte van retailers of signalen uit de markt regelmatiger nieuwe producten of verbeterde versies introduceren. Als vaker leveren een groeiende wens is, vereist dat een live datafeed om de betreffende data in het (kassa)systeem te laden. Iedereen weet dat die systemen steeds belangrijker voor retailers zijn, ook als bron van actuele informatie. Voor hen is het belangrijk dat nieuwe productinformatie/productspecificaties meteen goed zichtbaar binnen zo’n systeem zijn. Waar leveranciers eerder alle informatie aanleverden via een csv-(tekst)bestand, is die werkwijze niet meer toereikend. Complexiteit van data-uitwisseling vraagt om een meer gelaagde structuur waarin de diverse fietscomponenten en attributen van onderdelen en accessoires kunnen worden meegegeven. De nieuwe DST-productstandaard biedt die mogelijkheid.”

DST is volledig Engelstalig. Dat geldt voor alle codelijsten en velden. Kan bij het ophalen vervolgens een keuze voor een andere taal van de codelijsten worden gemaakt?

“De basis is Engels, dat is voor leveranciers aantrekkelijk. De afnemer (retailer/dealer) krijgt de informatie geleverd in zijn voorkeurstaal. Zo kan een Belgische dealer zowel de Franstalige als Nederlandse data gebruiken. In principe kunnen leveranciers hun productdata in elke gewenste taal in het systeem zetten. Ons platform bedient daarmee de Europese maar ook Aziatische markt.”

De 3.0 versie maakt het voor dealers eenvoudiger om hun internationale merken aan te laten sluiten bij DST. Ze hoeven artikeldata niet ook nog op een andere plek op te halen.

“Dat klopt. Voor buitenlandse leveranciers wordt het met deze nieuwe versie alleen maar makkelijker aan te sluiten bij het DST-Platform en daarmee het grote netwerk van aangesloten dealers te bereiken. Retailers die op zoek zijn naar informatie kunnen op hun beurt via hun kassasystemen (na autorisatie door de leverancier) direct bij de productinformatie waarnaar ze op zoek zijn. Daarbij krijgen ze niet alleen de informatie van die ene leverancier, maar wordt de geautoriseerde data van alle leveranciers ontsloten.”

Voor buitenlandse leveranciers wordt het dus aantrekkelijker om aan te sluiten bij DST

“Ja. En dat is voor de dealer ook weer interessant, die kan zo in contact komen met nieuwe merken. Steeds meer leveranciers zien de meerwaarde van het platform en sluiten zich aan. Er zijn al meer dan 50 merken vertegenwoordigd en beschikbaar binnen het systeem.

Ook buiten Nederland krijgt het DST-platform steeds meer aanzien. In Europa en zelfs wereldwijd. Zo zijn er contacten met Australië om daar productdata vanuit het DST-platform te gaan gebruiken. Dit geeft wel aan hoe bijzonder het platform is. De meerwaarde wordt trouwens niet alleen door leveranciers gezien. Ook Veloconnect, het uitwisselingsplatform binnen B2B in de rijwielbranche erkent DST als dé standaard van data. Dat beschouwen we als eervolle erkenning, een bevestiging van kwaliteit.”

Het meest tevreden zal de retailer/dealer zijn?

“Daar gaan we wel vanuit. De nieuwe 3.0 versie van ons platform biedt namelijk een veel uitgebreidere standaard. De vorige versie kende nog beperkingen in de verwerking van omvangrijk van data. Om die reden is het systeem van de grond af opnieuw ontworpen, ook met oog op e-commerce. Neem bijvoorbeeld alle informatie over e-bikes in het systeem. Dan wil je niet alleen de specifieke data over het nieuwe model, maar ook de uitgebreide productdata van de motor, de display of bijvoorbeeld de controller tot je beschikking hebben. Specificaties over alle onderdelen van alle accessoires is nu automatisch en daarmee snel vindbaar binnen het systeem opgeslagen.”