Freebike: optimale connectie tussen on- en offline
Waar de traditionele rijwielretail nog vrijwel volledig productie gestuurd functioneert, koos Freebike drie jaar geleden voor een ander vertrekpunt. De Nijmeegse producent van e-bikes levert louter custommade. Klanten configureren online zelf hun ideale fiets en kunnen die binnen 3 tot 5 dagen afhalen. Bij de erkende rijwielspecialist in hun buurt. Wil je als merk in het digitale verkoopkanaal groeien, dan kun je niet zonder DST, zegt Rob Beset.
Hij was 25 jaar directeur van Batavus en kent vanuit die ervaring ook de kritiek die retailers hebben op traditionele wijze van produceren. “Jaarlijks worden nieuwe collecties gelanceerd waarin de dealer flink moet investeren en voorraden van moet aanleggen, maar ook elk jaar tot opruimingen wordt verplicht. Door de consument zelf het roer in handen te geven hoeft de dealer niet langer ‘oude’ collecties af te prijzen en wordt geen verkoopruimte in beslag genomen. Bovendien is de klant tevreden met maatwerk dat hij zelf samenstelt. In winkels ontstaat op die manier een mooie omloopsnelheid van voorraad zonder margerisico voor de dealer.”
Zes modellen
Freebike is specialist in fietsen voor dagelijks gebruik. Fietsen voor woon-werkverkeer, fietsen om naar school te gaan of om sportief te toeren. “Allemaal fietsen met een spatbord”, zegt Beset, “waarbij dan de klant kan kiezen uit zes modellen (heren of dames), in drie maten en vijf kleuren. Ook de keuze voor type versnellingen, remmen, verlichting, handvatten of bijvoorbeeld capaciteit van de motor ligt bij de klant.” Het bestelsysteem is gebruiksvriendelijk, maar ook smart. “De meeste klanten komen uiteindelijk toch uit bij de fiets die ze in eerste instantie als ideaal zagen.” Dat het aanbod van de formule beperkt is, is een voordeel. “Door het assortiment realistisch en gericht te maken zijn klanten eerder overtuigd en erg zeer tevreden over de zelf samengestelde fiets”, aldus Beset.
Ophalen bij de lokale dealer
Levering van de online samengestelde fiets verloopt via erkende dealers. Het is een keuze die Freebike nadrukkelijk maakte. “Dealers vreesden online maar zien inmiddels in dat de combinatie on- en offline verkoop alleen maar stimuleert. Onze fietsen zijn uiteraard ook bij dealers in de winkel samen te stellen, mocht de klant dat wensen.”
Zelf je fiets configureren en deze binnen een week bij de dealer naar keuze ophalen werkt. Tijdens de online kassa check-out geeft de klant aan bij welke dealer hij/zij de fiets graag ophaalt. “Klanten vinden het prettig om bij de lokale specialist uitleg te krijgen over hun fiets, deze daar op maat te laten afstellen of over verzekeringsopties en onderhoud te overleggen. Voor dealers zijn wij een van de weinige producenten die volledige bescherming bieden. Het gaat daarbij niet alleen meer over Van-Voor, we hanteren alleen reële prijzen.
Inmiddels worden de door klanten volledig zelf samengestelde fietsen verkocht via een groot netwerk van zo’n 150 fietsdealers in Nederland, Duitsland, Denemarken en België. Corona hielp zelfs om de vanuit traditie zo gesloten markt in Frankrijk dit jaar te openen.
Digitale samenwerking
De rol van automatisering in de groei van Freebike is evident. “Wil je als merk in het digitale verkoopkanaal groeien, dan kun je niet zonder DST”, vindt Rob Beset. In oktober sloot Freebike zich aan bij het automatiseringssysteem, het bedrijf is daar groot genoeg voor inmiddels. “De rol van DST is overduidelijk, die staat voor digitale samenwerking. Ik ergerde me altijd mateloos aan handmatige invoer van alle data. Of het nu accu’s of framenummers betreft, dealers moeten over uniforme data kunnen beschikken en die zonder moeite kunnen koppelen. DST omvat sinds kort alle gegevens over de door ons geleverde fiets, maar ook over garantie, servicebeurten, registratie. Elke fiets die we leveren is voortaan in één keer door de dealer te scannen, via de bijgeleverde vrachtbrief.”
Positief
Freebike deed dit najaar een dealertour. Om over de connectie tussen Freebike en DST te vertellen. Het leverde vooral positieve reacties op. “Het administratieve voordeel is reusachtig”, zegt hij. “DST levert tijdwinst op en verkleint de kansen op het maken van fouten. Naast de maandelijkse fee vraagt het in het begin vooral tijd, maar de opbrengst voor ons telt zwaarder. Dan bedoel ik ontzorging van Freebike, maar ook toegenomen grip op financiën en voorraad. En natuurlijk de wijze waarop wij nu sneller met dealers kunnen schakelen.”