Hartje: meer zichtbaarheid door data

Hartje: meer zichtbaarheid door data

12 december 2024 Uit Door Jeroen Rietvelt

Sinds 2018 maakt Hartje gebruik van het DST-platform. Inzetten op het gedeelde datasysteem is volgens verkoopleider Nederland Ron Yanse ook een commerciële keuze geweest. “We wilden beter zichtbaar zijn in de kassaprogramma’s,” legt hij uit. “Als de data goed in DST staat, dan word je als groothandel beter herkend.” Onlangs heeft Hartje veel nieuwe producten toegevoegd aan DST. “Het voordeel is dat je nu álle producten ziet, zelfs van kleinere merken. We hebben een enorm diep en breed assortiment, dat steeds meer zichtbaar is voor onze klanten.”

“Hartje heeft verschillende rollen, waarbij we een totaalaanbieder willen zijn. Dat moeten we goed over de bühne brengen”, zegt Coen Bosch, hoofd internationale markten. “We willen een betrouwbare leverancier zijn. Dat betekent ook het juiste product, tegen de juiste prijs met zo min mogelijk gedoe voor de klant. Daarvoor zijn we druk bezig met het optimaliseren van onze processen om het leven van een dealer gemakkelijker te maken: door te ontzorgen. Want een dealer moet vooral tijd hebben om met zijn vak bezig te zijn: mensen blij maken met fietsen. En hoe beter wij daarbij ondersteunen, hoe meer ondernemers ons als hun partner ervaren.”  Voor die betere service heeft Hartje begin 2024 de salesteams anders ingericht. Inmiddels zijn er aparte teams voor de verkoop van fietsen en voor de verkoop onderdelen en accessoires. “Dat zorgt voor meer duidelijkheid en we merken dat dealers dit waarderen,” aldus Yanse.

Data maakt het verschil
Recentelijk heeft Hartje een aanzienlijk aantal nieuwe producten aan DST toegevoegd. Deze producten stonden al wel in het assortiment van Hartje, maar waren nog niet zichtbaar in DST. Ron Yanse: “Het voordeel van DST is dat je alle producten erin hebt staan, ook van de kleinere merken. Als een retailer zo’n product zoekt, dan ziet hij dat in zijn kassasysteem staan.” Coen Bosch legt uit dat het belang van data in geen ander land zo groot is als in Nederland, vooral door de verregaande automatisering met kassa- en scansystemen. “In Duitsland loopt men daarin achter en ook Hartje heeft hier een flinke verbeterslag gemaakt.” Yanse vult aan: “Door daar meer aandacht aan te besteden, door data open te stellen en te delen, zijn we sterker geworden en gaan we harder. Dat komt vooral omdat data zorgt voor meer zichtbaarheid van onze producten. Niet geheel toevallig zien we een correlatie tussen meer data delen en omzetstijging. 

Dealer heeft data nodig
Die nieuw toegevoegde producten zitten in de volle breedte van het assortiment. “Dat komt omdat de kwaliteit van de data in ons ERP-systeem sterk is verbeterd”, zegt Coen Bosch. “Zo waren nog niet alle artikelen voorzien van een EAN-code. Inmiddels wordt het belang daarvan ingezien, ook op het gebied van productcontent.”  Ron Yanse legt uit: “Wij zijn een groothandel, dus kopen en verkopen we spullen. Daarbij heeft een dealer data nodig. Maar niet alle leveranciers leveren volledige gegevens aan. Het is onze verantwoordelijkheid om deze op te vragen en te verrijken.” Een aparte data-afdeling in Duitsland controleert deze data en vult deze eventueel zelf aan. Denk aan afmetingen en foto’s van producten, waarbij Hartje op hun beurt profiteert van de meertaligheid van DST. “Andere landen kunnen de datasets eenvoudig gebruiken,” zegt Coen Bosch enthousiast. “Nederland loopt voorop in automatisering. Het beschikbaar stellen van data via DST helpt ook onze buitenlandse vestigingen. 

Door data open te stellen en te delen, zijn we sterker geworden en gaan we harder. Dat komt vooral omdat data zorgt voor meer zichtbaarheid van onze producten. – Ron Yanse, Hartje.

Hartje heeft een breed assortiment met veel producten. Ron Yanse: “Dat zijn niet alleen fietsgerelateerde zaken hoor. Hartje heeft nog veel producten die men niet kent of waarvan dealers het bestaan niet weten. Die hebben we recent ook toegevoegd aan DST. Deze worden nu beter gepresenteerd, zijn beter zichtbaar en makkelijker vindbaar. Zo’n goed gevuld systeem versterkt ons én onze dealers.”

Over Hermann Hartje KG
Hermann Hartje kg, opgericht in 1895, is een toonaangevende groothandel in de automaterialen- en rijwielbranche. Naast eigen fietsen- en wielenproductie biedt Hartje een breed assortiment fietsen, motor- en scooteronderdelen, gereedschappen, werkplaatsinrichting en sportartikelen. Met een sterke focus op de vakhandel is Hartje een betrouwbare partner in de mobiliteitsbranche in veel Europese landen.