Le Patron: casual fietskleding met een verhaal
Le Patron uit Amsterdam startte vijf jaar geleden in een nichesegment, met cycle couture. Ofwel: kleding geïnspireerd op rijke internationale wielerhistorie, op renners als Coppi, Bartali, Koblet of Bahamontes, om maar wat namen te noemen. Het zijn echter geen items die je op de fiets draagt, maar in je vrije tijd. Nu Le Patron is aangesloten bij DST wordt het merk vaker door retailers gezocht en gevonden, vertelt oprichter Melle van der Veen.
“Deze kledinglijn toont aan dat je graag fietst, maar doet dat wel op een ingetogen manier. Geen shirts dus met teksten als no pain, no gain, maar ontwerpen die subtiel refereren aan jouw bewondering voor de sophisticated, prestigieuze en zelfverzekerde looks van helden van toen”, zegt Melle van der Veen. Hij is zelf fanatiek fietser en praat er ook graag over. Hij startte het bedrijf met zijn vriend Rogier Groen. Die uiteraard ook fietst.
Fashionlabel
“Dit is business die uit passie is ontstaan. Zoiets blijft leuk, we gaan elke dag weer met plezier weer aan de slag.” Samen met designer Joanneke de Wit die veel ervaring in de kledingbranche had en salesmanager Brigitte Kooijman, aanspreekpunt voor het B2B traject, vormen ze Le Patron, een fashionlabel met een breed assortiment. Waren het in eerste instantie voornamelijk T-shirts, inmiddels bedenkt en maakt Le Patron ook sokken, onderbroeken, joggingpakken, zwembroeken en zelfs rugtassen en rompertjes. Collecties van de Amsterdammers zijn inmiddels bij meer dan 100 fietsspeciaalzaken in Nederland en België verkrijgbaar. Sokken vooral, maar ook steeds meer shirts en andere items.
Vaker gezocht en gevonden
Connectie met het systeem van DST heeft Le Patron gemaakt omdat de vraag naar artikelinformatie vanuit de fietsspeciaalzaken toeneemt. “Hoe moeten we de sokken inboeken, welke informatiebank gebruiken jullie? Als ondernemer kun je kiezen uit diverse kassasystemen en automatiseringsaanbieders. Wat ik telkens terugzag is dat binnen die systemen toch vaak de informatie bij DST wordt opgehaald. Omdat wij ons exclusief op wielerspeciaalzaken richten, willen we graag dicht bij de bron zitten. Sinds kort zijn we zichtbaar binnen het DST-systeem, nu al zien we dat we vaker gezocht en gevonden worden. Zodra er een speciale rubriek voor casual ware binnen het DST-systeem wordt aangemaakt, zal dat aantal alleen maar groeien, vermoed ik. Sommige ondernemers willen zelf een bestelportal inrichten, maar ervaren toch dat zoiets best lastig is. Daar moet je echt voor gaan zitten, tijd voor maken. Via DST gaat het makkelijk en snel. Dat is fijn voor ons en heel plezierig voor de aangesloten winkels. Dat noem je win-win voor iedereen.”
Theo Koomen
Achter elk design van Le Patron schuilt een vermakelijke anekdote uit de wielergeschiedenis, een verhaal dat elke wielerliefhebbers herkent. “Die backgroundstories zijn terug te vinden op onze site. Zoals Tournesols, het ontwerp van één van onze shirts. Zonnebloemen dus, die refereren aan de fantastische etappes van destijds in de Tour de France én aan de rol die Theo Koomen daarin had. Het zijn deze verhalen achter de ontwerpen die de designs uniek maken.” Bekendheid veroverde Le Patron afgelopen jaren door via social media actief te zijn, maar ook door aanwezigheid op (fiets)beurzen en festivals. Mond-tot-mond doet de rest, in combinatie uiteraard met het feit dat retailers in wielerbranche de artikelen in hun assortiment opnemen.”
Gelimiteerde oplages
Exclusief blijft het merk doordat de items alleen via de fietsbranche worden verkocht. Lonken naar bijvoorbeeld retailers in mode doet het bedrijf niet. “Door het klein én op de plek te houden waar echte fietsfans komen, bereiken we de doelgroep die we zoeken. Daarnaast kiezen we bewust voor gelimiteerde oplages, meer dan 300 stuks per design produceren we niet.” De ontwerpen en dessins refereren aan vroeger, maar worden met kwaliteitsmaterialen van nu gemaakt en louter in Portugal geproduceerd. “Daar hechten we veel waarde aan. We willen niet inboeten op kwaliteit en kiezen ervoor onze spullen niet in lagelonenlanden te maken.”