“Om te overleven, moet je je data op orde hebben”
Ruud van Dorst is Sales Excellence Team Manager Europe bij Shimano, een van de deelnemers van het eerste uur. Hij is voormalig bestuurslid van DST. We vragen hem naar de rol, het belang en de toekomst van het platform.
Wat betekent DST voor de keten?
“DST biedt voordelen voor de hele branche. Leveranciers kunnen hun productinformatie via één platform aanbieden. Retailers in de tweewielerbranche hebben dankzij DST veel minder werk, omdat kassaleveranciers altijd automatisch over actuele data beschikken. Zij hebben gratis beschikking over kwalitatief goede en uniforme data die zij kunnen gebruiken voor hun eigen kassasysteem. Veel fysieke winkels zijn ook online actief, dit is eerder regel dan uitzondering. Als een detaillist een website of webshop heeft dan kan de informatie eenvoudig worden door vertaald naar de online omgeving. Dat scheelt tijd en geld en maakt de inkoop- en verkoop een stuk eenvoudiger. Ook kunnen dealers door DST gemakkelijker en sneller categoriseren, filteren, zoeken en bestellen. En hoe beter de retailer kan verkopen, hoe beter dat ook weer is voor de leverancier. Win -win dus”. Veel ondernemers realiseren zich overigens meestal niet dat ze de data van DST gebruiken. Dat is op zich niet erg, wat vooral belangrijk is, is dat het goed werkt.”
Hoe belangrijk zijn de uniforme omschrijvingen in DST?
“In de winkel zorgt DST voor goede omschrijvingen op het schaplabel en op de kassabon. Het is voor een detaillist bijna onmogelijk om dat voor al zijn leveranciers apart te moeten doen. Die goede omschrijvingen zijn ook weer belangrijk voor de zogenaamde nevenverkoop van onderdelen. Fietsaccessoires zijn een belangrijke margemaker, maar het is dan wel van belang dat de fietsonderdelen goed omschreven worden. Denk bijvoorbeeld aan de accu van een elektrische fiets of het type versnellingsnaaf. Er zijn hierin veel verschillende versies en uitvoeringen beschikbaar. Door de uniforme omschrijvingen in DST is er geen onduidelijkheid meer.”
Wat als leveranciers niet aangesloten zijn?
“Veel leveranciers hebben hun eigen bestelportal met eigen data. Dat maakt het voor retailers omslachtig. Om in de huidige markt te overleven is efficiency belangrijk en moet je als ondernemers kunnen zien waar je geld mee verdient. Dat begint met al je data op orde hebben. Het doel van DST blijft om de branche naar een hoger plan te tillen. Het zou daarom mooi zijn als meer leveranciers zich aansluiten, ook internationale partijen. Sinds kort heeft DST bijvoorbeeld ook een leasedatabase voor de bijtellingsregeling voor de fiets. Dat is weer een extra reden voor leveranciers om deel te nemen aan DST.”
Hoe kan DST bijdragen aan meer inzicht in de markt?
“Leveranciers leveren nu data aan DST die detaillisten gratis kunnen gebruiken. Ik zou graag zien dat DST in de toekomst ook data over de markt terugkrijgt, zodat de sector meer inzicht krijgt in actuele marktontwikkelingen. Een site als Kieskeurig.nl wil bijvoorbeeld gebruik maken van de data van DST voor een betere uitstraling naar hun klanten, dan is het interessant om te kunnen zien hoe vaak een bepaald product gezocht wordt. Op dit moment wordt onderzocht of er mogelijkheden zijn om dit soort data onderling uit te wisselen en op wat voor manier.”
Waar hoop je dat DST over vijf jaar staat?
“De kwaliteit van artikeldata moet verder verbeteren en meer klantspecifiek worden. Hierdoor kunnen we nog meer profiteren van een uniforme data-uitwisseling tussen alle betrokken partijen in de tweewielerbranche. Daarnaast zou ik graag zien dat de standaard van DST binnen Europa meer bekend wordt. Tot slot hoop ik dat DST in de toekomst nog meer kan bieden. Het zou mooi zijn als we naast artikeldata meer met verkoopgegevens kunnen doen. Dat zou een mooie toegevoegde waarde zijn, zodat we voor de branche minder afhankelijk zijn van informatie over verkoopdata door derden en naast inzicht in verkoop van fietsen meer inzicht krijgen in verkoop van onderdelen en accessoires.”