Van Korea tot het VK: platformformule DST gaat internationaal

Van Korea tot het VK: platformformule DST gaat internationaal

7 juli 2022 Uit Door Redactie DST

DST wordt ook internationaal omarmd

Al jaren geldt platform DST als dé bron voor actuele en gestandaardiseerde artikelinformatie in de tweewielerbranche. Nu wordt het systeem, bedacht en ontwikkeld in Nederland, door steeds meer internationale leveranciers, groothandels en merken gebruikt om artikelinformatie te delen. Daarmee groeien voor alle partners, of het nu leveranciers of dealers zijn, kansen op de internationale markt vertelt Harmen van Es, voormalig bestuurslid van DST en werkzaam bij Dynamo Retail Group.

Want nu DST in steeds meer landen wordt ingezet, profiteren fabrikanten en tegelijk ook aangesloten dealers van up-to-date informatie die het systeem levert. Zo’n database van bijna 2 miljoen artikelen bevat niet alleen actuele en relevante productinformatie, ook kassasysteem en webshops zijn door dealers gratis te koppelen via de DST API. Dat scheelt tijd en geld, het maakt dat de inkoop- en verkoop soepel verloopt! En minstens zo belangrijk: de klant die met wensen of vragen komt kan altijd goed worden geholpen.   

“Kwalitatieve productinformatie leidt ertoe dat je klanten altijd van de juiste informatie kunt voorzien”, zegt ook Harmen van Es, voormalig bestuurslid van DST en werkzaam bij DRG. “Met het uniform maken van artikeldata vergroot je je dienstverlening. Detaillisten beschikken dankzij het systeem over informatie van elk product dat ze in huis hebben, maar kunnen ook bij specificaties van producten die ze niet beschikbaar hebben, maar eventueel wel kunnen bestellen. Op die manier informeren zij klanten optimaal, hoeven ze nooit ‘nee’ te verkopen.”

Meertalig systeem

Een flinke upgrade kreeg het DST-platform al met groei in populariteit van de e-bike. Niet alleen in Nederland maar ook in omringende landen resulteerde dat in uitbreiding van de standaard: het centrale platform waar gedetailleerde en gevalideerde productinformatie samenkomt. Het leidde bovendien tot een meertalig systeem, met Nederlandstalige, Duitse, Franse en Engelse codelijsten en geschikte voor productinformatie in elke taal.

“Een systeem waarin alle data samenkomen, gedeeld en vergeleken worden voorkomt nodeloze complexiteit”, zegt Van Es. “Daar worden niet alleen leveranciers maar ook alle aangesloten dealers beter van.” Hij noemt het systeem nog steeds de beste standaard die binnen de branche voorhanden is, eentje die ook de groei van de Oost-Europese en zuidelijke (o.a. Duitse en Spaanse) markt goed faciliteert. “Doordat je binnen het platform in elke taal productinformatie kunt laden, komt de data ook voor die markten volledig beschikbaar.”

Inmiddels wordt het systeem ook buiten Europa op waarde geschat. “Er is zelfs data in het Koreaans beschikbaar via het platform. Het voordeel dat je na eenmalige integratie toegang tot data van alle leveranciers hebt, wordt door steeds meer partners omarmd.”

Betere timing

Voor leveranciers en dealers levert het platform met oog op duurzaamheid houvast op. Van Es: “De tijd van ‘modeljaren’ voor fietsen is voorbij. Waar vroeger tweemaal per seizoen nieuwe modellen werden geïntroduceerd, lanceren leveranciers tegenwoordig liever noviteiten op het moment dat ze zien dat de markt er echt klaar voor is. Daarbij voorkomen ze dat dealers met veel oude modellen/voorraad en daaraan gekoppelde waardevermindering worden geconfronteerd. Producten blijven gedurende hun hele levenscyclus in het systeem zichtbaar.”

Verzamelplatform

Dat DST zich in de voorhoede van datasystemen begeeft ervaart Van Es ook. Zelfs in het VK, waar wel grotere kassasystemen worden ingezet, wordt inmiddels op steeds meer plekken voor het verzamelplatform voor data uit Nederland gekozen. “Dat is een erkenning voor de kwaliteit.”

Voor internationale leveranciers geldt het voordeel dat via één systeem productnieuws en daaraan gekoppelde data met de hele wereld kan worden gedeeld. “Zo kunnen ze razendsnel anticiperen op de behoefte van de klant.”